post

Czerwony burak bardzo często towarzyszy nam w kuchni – wyśmienite sałatki czy świąteczna ćwikła to przysmak wielu Polaków. Jednak sok z buraka to znacznie rzadszy widok na stołach – a to już ogromny błąd. Zwykły burak jest jednym z najlepszych przyjaciół zdrowia człowieka, a sok z buraka – najprostszym i bardzo smacznym sposobem na przyswojenie wszelkich cennych składników tego warzywa.

Sok z buraków – zalety

Do największych zalet soku z buraków, zaliczyć można nie tylko duże walory zdrowotne, ale także wysokie właściwości odżywcze. Buraki zawierają duże ilości kwasu foliowego, żelaza, potasu, mangany i witamin A, C oraz całej grupy witaminy B. Chyba najważniejszy jest tutaj jednak wspomniany kwas foliowy – wpływa on bardzo dobrze na regulację pracy wielu organów wewnętrznych i poprawia działanie oraz rozwój komórek ciała. To dzięki niemu – przy dodatkowym udziale dużej zawartości żelaza – sok z buraków jest niezwykle cenną substancją przy leczeniu oraz profilaktyce powstawania anemii. Ciekawostką może być fakt, że sok z buraków pozytywnie wpływa na samopoczucie człowieka – dzięki jego piciu zwiększamy ilość serotoniny w organizmie. Serotonina to tzw. hormon szczęścia, który ma ogromny wpływ na poprawę samopoczucia, reguluję też sen i apetyt. Sok z buraków może być więc także środkiem zapobiegającym depresji.

Jak przygotować sok z buraków?

Przygotowanie soku z buraków to nic trudnego – wystarczy mieć pod ręką sokowirówkę lub wyciskarkę. Surowe buraki trzeba jedynie obrać ze skórki, dobrze umyć i ewentualnie pokroić na mniejsze kawałki. Po przepuszczeniu przez urządzenie, sok jest gotowy. Miłośnicy wyjątkowych smaków dodają do niego także odrobinę soku z jabłka, cytryny lub pomarańczy – idealnie komponują się one z buraczaną słodyczą. Sok z buraków można pić skoncentrowany lub (jeżeli smak jest zbyt intensywny) rozcieńczać go wodą.

Dlaczego warto pić sok z buraków?

Oprócz dużej zawartości cennych składników mineralnych i witamin, sok z buraka ma jeszcze kilka zalet, które sprawiają, że włączenie go do diety będzie dobrym krokiem. Przede wszystkim sok z buraka może być alternatywą dla napojów energetycznych, a zatem jest doskonałym wyborem dla sportowców i osób prowadzących aktywny tryb życia. Również pracownicy umysłowi oraz studenci i uczniowie powinni po niego sięgać, gdyż wzmacnia refleks, pamięć i koncentrację. Za sokiem z buraków przemawiają także kwestie ekonomiczne – buraki są zdrowe, ale i bardzo tanie. Nawet codzienne przygotowywanie świeżego soku z buraków nie zaszkodzi domowemu budżetowi.